Malbas Madness spelas enligt beskrivna regler och riktlinjer i detta dokument. 
I övrigt gäller FIBA:s officiella tävlingsbestämmelser och regler. 

KLASSINDELNING

Cupen spelas i följande åldersklasser för flickor och pojkar: 

  • U16 - Födda 2009 eller senare
  • U15 - Födda 2010 eller senare
  • U14 - Födda 2011 eller senare
  • U13 - Födda 2012 eller senare
  • U12 - Födda 2013 eller senare (EasyBasket regler)

Föreningen skall vara registrerad i det nationella basketförbundet. Spelarna i laget skall vara medlemmar i föreningen. 

Varje lag får ställa upp med max 12 spelare i varje match. Det kan vara olika spelare i olika matcher. 

Alla spelare måste registreras senast 2 veckor innan turneringsstart.

TÄVLINGSFORM  

GRUPPSPEL

Lagen indelas i grupper om 4 lag där alla spelar mot varandra i enkelserie. Ordningsföljden mellan lagen avgörs efter poäng. Seger ger 2 poäng, förlust ger 0 poäng. Om två eller flera lag har samma poängsumma avgörs ordningsföljden på följande sätt: 

1) Resultatet i inbördes möten mellan lagen som ligger lika.

2) Målskillnad i inbördes möten mellan lagen som ligger lika.

3) Det lag som har gjort flest poäng i inbördes möten mellan lagen som ligger lika.

SLUTSPEL / ELAM ENDING

De två främsta placerade lagen i varje grupp går till A-slutspel (spelar om placeringar 1-4). Övriga lag går till B-slutspel (spelar om placeringar 5-8). Alla lag får 5 matcher garanterat. 

Slutspelsmatcherna spelas med Elam Ending förutom i U12. Vilket innebär att klockan stoppas inför den fjärde perioden och matcherna spelas till en viss poäng (Target score) istället. ‘Target score’ fastställs genom att ta det ledande lagets poäng och addera 6 eller 8 poäng beroende på åldersklass.

Target score:
U16 (+8p)
U15 (+8p)
U14 (+8p)
U13 (+6p)

Exempel:
Lag A leder med 32-30 mot Lag B inför den sista perioden i U14-klassen. Vi lägger på 8 poäng på Lag A:s poäng vilket blir 40. Första laget till 40 vinner matchen. 

NO CHECK RULE

Om domaren blåser av och det lag som ska få bollen har den på sin bakplan behöver de inte checka bollen hos domaren. Man gör alltså inkastet direkt. Gäller endast i de fall domaren inte behöver kommunicera med sekretariatet (alltså inte vid fouls).

MVP's

Det kommer att utses en MVP i varje match (grupp- och slutspelsmatch) från de spelade lagen.

Det kommer också att utses en Turnerings-MVP för varje kategori efter att turneringen är avslutad. 

5 spelare kommer att utses i ett All-Star lag.

Detta gäller inte U12.

BOLLSTORLEK 

Matcherna i Malbas Madness spelas med följande bollstorlekar:

  • Pojkar U15-U16 spelar med stl. 7
  • Flickor U13-U16 spelar med stl. 6
  • Pojkar U13-U14 spelar med stl. 6
  • Flickor/Pojkar U12 med stl. 5

SPELPROGRAM

Arrangörsföreningen Malbas förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet både vad gäller gruppindelning, tider och spelplaner om behov uppstår.

MATCHSTÄLL

Samtliga spelardräkter ska vara numrerade.

Numreringen ska finnas på ryggen av spelartröjan. Två spelare får ej ha samma nummer på tröjan under samma match. 

Om två lag har samma dräktfärg, så är det laget som är bortalag enligt programmet som skall byta. Vid ömsesidig överenskommelse kan hemmalaget byta färg. 

Varje lag skall medtaga 2 olikfärgade matchställ. 

VID MATCH

Det rekommenderas att alla lagen är färdiga och ombytta 20 minuter innan matchstart för att säkerställa att protokoll är ifyllt i god tid och matchen kan börja spelas på utsatt tid. 

MATCHTID

Samtliga matcher spelas 4 × 7 minuter (effektiv tid). Periodvilan är 1 min och halvtidsvilan är 2 minuter.

Varje lag har rätt till 1 time-out per halvlek (2 perioder). Time-out kan inte sparas in till nästkommande halvlek utan anses förbrukad när halvleken är färdigspelad. 

Under gruppspel bedömer domarna 24 sekunders regeln. Under slutspel används 24 sekunders skottklocka.

FÖRSVARSSYSTEM

Alla former av försvarsspel är tillåtet för U15-U16. För U13-U14 är det tillåtet med zonspel på främre planhalva. Då bollen kommer över halvplan måste man spela man-man försvar. Vid överträdelse mot denna regel tilldelas coachen en teknisk foul.    

ÖVRIGT 

1. Protester och bestraffningar 

1.1 Eventuella protester lämnas skriftligt till respektive hallchef senast 15 min efter matchens slut, samtidigt som protestavgift på 50EUR betalas (avgiften återbetalas om protesten godkänns). Protesten behandlas av tävlingsjuryn, vars dom inte kan överklagas.

1.2 Diskvalificeringar och varningar

  • Diskad spelare avstängs automatiskt följande match. Avstängningen gäller även om nästa match ingår i slutspelet. OBSERVERA: att det är LAGETS ansvar att avstängda spelare EJ spelar. Laget blir automatiskt diskvalificerat om avstängd spelare tillåts spela. 
  • Tävlingsjuryn kan också besluta om avstängning i ytterligare match/er i händelse av en grov utvisning. 
  • Grova utvisningar kan rapporteras till berört distriktsförbund i Sverige och beträffande utländska lag till berört nationsförbund. 

OBS! Spelare som deltar i match när han/hon egentligen är avstängd anses vara obehörig och därmed förlorar laget matchen med 0-20.

2. Walkover och avbruten match  

2.1 Viktigt att alla lagen är i god tid till match, senast 20 min innan matchstart skall lagen vara på plats för ifyllning av protokoll.  

2.2 Lag som är försenade kommer att efterlysas snarast därmed är det av stor vikt att rätt kontaktnummer är registrerat i anmälan till cupen. 

2.3 Lag som inte har dykt upp innan 15 min efter matchstart räknas som uteblivet. Lag som uteblir från match kan förlora matchen med 0-20 om inte särskilda skäl föreligger.

2.4 Vid upprepade uteblivande kan lag uteslutas ur turneringen. Tävlingsjuryn kan dock besluta att lag ska uteslutas redan vid den första företeelsen, om särskilda omständigheter föreligger, t.ex. att en avsiktlig WO gynnar det egna laget eller missgynnar annat lag i gruppen.

2.5 För lag som helt uteblir från match utgår en WO-avgift på 1 000 SEK – denna avgift faktureras vid turneringens slut. Om särskilda skäl föreligger som gör att laget ej kan spela skall dessa skäl inkomma till tävlingskansliet som tar beslut i frågan.

2.6 Om en match avbryts och inte kan färdig spelas beslutar tävlingsjuryn om matchen ska spelas om från start eller fortsätta från den tidpunkt då matchen avbröts eller om resultatet i matchen ska fastställas eller om ett av lagen eller båda lagen förlorar matchen.